Tak tedy začnu hledat první podněty …
V dětsví jsem s maminkou chodila k dámské krejčové paní Fialové do Křemencovy ulice poblíž známé hospody u Fleků na Starém Městě. Byla to od nás z Libně cesta tramvají dosti dlouhá. Moje maminka si na sobě dávala vždy záležet, jak na oblečení, úpravě vlasů. Odmítala se oblékat konfekčně. Najít si svůj osobitý styl oblékání z něčeho kvalitního, designovaného a originálního bylo na přelomu padesátých a šedesátých let umění . Maminka to ale vyřešila po svém. Tátovy zničila kabát rozpáráním a nechala si z kvalitní předválečné anglické vlny přešít originální dámský kostýmek, k němu jí přítelkyně Kamila modistka vytvořila bílou buřinku s černou stuhou.Dodnes slyším otcovo lamentování nad jejím dílem.
Z Kanady od bratra dostávala odložené šaty a i když byly větší – neváhala, rozpárala je nechala si je přešít tak, aby jí padly a slušely. Jak mi sama vysvětlila, přímo jí bavilo na sebe svým oblečením upoutávat pozornost.
01
Moje maminka ve dvoře domu Rytířská 6, kde měl táta ateliér "Lednice",1957
Máma komentuje pocity:
„…Trend tehdejší mody, socialistický realismus nabádal ženy k uniformitě, seriovému oblečení , do divadla se dokonce chodilo v teplákách…. mě to naopak vybizelo, abych se ve společnosti svým oblečením odlišila. Někdy se i táta trochu styděl, že nosín klobouk y, v létě slamáček, na podzim buřinku…. běžně se spíš nosily šátky. Mně dělalo radost přeměňovat staré oblečení přešíváním na nové.“
Při fotografování mi Chochola pomáhal aranžováním, - podívej se tamhle, různé rady, které mi pomohly.
Ja byla jako dřevo, mě to nebavilo, nebyla jsem spontánní, nebylo mi to příjemný.
Když na mě byla soustředěnnost, neunesla jsem to. Úplně jsem ztuhla tak jsem byla nesvá., tys byla přirozená,já strnulá.Těšilo mě to bez aparátu, kdokoliv mě fotil, měla jsem trému a ztratila jsem přirozennost. Kamera mi nevadila, to bylo ok. Nebyla jsem herečka, tys byla od malička přirozená...."
Vzpomínka na máminy plesové taftové šaty šeříkové barvy a ze stejné látky zbylo i na mé šatičky...
Vzpomínky mi překvapují úsměvnou úvahou, nehledám v nich důležitost, spíše hravost i možné latentní pozadí mého zažitého vnímání oblečení elegantního, nápaditého s jasným názorem.
Pózovat jsem se naučila před otcem fotografem tak ve třech letech
![]() |
Blanka, když jí byly 3 roky v Libni, foto: Václav Chochola |
A dětské karnevaly, to byla má láska.
Převlékání, stylizace, šití pro panenky, zájem o nejrůznější látky.
Dodnes mám schované až nepochopitelně malinké tylové bleděmodré šatečky, ušité k mým šestým narozeninám.
Později jsem na ně nalepila stříbrné tečky a když se mě někdo ptal, za co jdu, odvětila jsem „ Za Rosu.“
Jedna z mých prvních fotografií byl v roce 1965 můj autoportrét. Je v zrcadle a v pozadí dokonce přihlíží otec.
Resume: během 10 let studií na SPŠGrafické, potom na FAMU jsem se pomalu sunula k momentu, kdy jsem si uvědomila, že mě baví fotografovat dívky, které jsou nejen zajímavé, ale dovedou vytvářet při fotografování se mnou tvůrčí kreace.
Naštěstí jsem si ke svým fotografiím vytvořila časový, předmětný a jinak datový záznam. Ten jsem okoukala od svého otce. Říkal mu protokol. Díky němu se v jeho archivu čítajícím stotisíce negativů dokážeme orientovat. Tento protokol každý z nás založil v době začátku svého fotografování. Chochola v roce 1939, já o 30let později.
Dnes zjišťuji, že to
nejsou jen datové protokoly, ale záznamy našich dosud uplynulých životů.
V zimě roce 1971 fotografuji svou kamarádku Danu – a
záznam v protokolu zní : Dana – móda.
Hned o kousek dál
v archivu nacházím další fotografování módy s mou kamarádkou Alenou. V
té době jsem tímto plnila zadání módy
ve třetím ročníku grafické školy na oboru fotografie.
05
Můj autoportrét á la móda v černým klobouku je taky
z roku 1971.
Během studia na Grafické průmyslovce jsem začala během prázdninové
praxe fotografovat v redakci
týdeníku Světa v obrazech. Po maturitě jsem v redakci
nastoupila nejdřív na poloviční pracovní úvazek a pak od roku 1974 února jako
fotoreportér mezi pány fotografy Kocka, Wittmana, v redakci, kde dříve
pracoval Karel Hájek a, Oldřich Rakovec a jiní reportérský drtiči. Cítila jsem
se tam dost nejistě, měla jsem jen svůj vlastní fotoaparát Praktiku, z redakce mi přenechali téměř
vyřazené, poruchové fotoaparáty a dost často se mi dostávalo ponaučení drsnou
praxí. Důležité však bylo, že jsem musela přemýšlet o návrzích na titul a a
začala jsem hledat zajímavé dívky . Objevila jsem studentku Damu Janu Válkovou,
s kterou jsme se seznámily přípravou fotografování návrhů na titulní obálku časopisu. Hned první
fotografování se vydařilo a já s ní začala spolupracovat i při
fotografování dřevěných a kožených šperků pro mé přátele výtvarníky na
připravovanou výstavu. První výstava se konala v Praze v divadle E.F.
Buriana v roce 1974, další v galerii v Jilské, v Divadle
v Nerudovce, i mimo Prahu ve Frýdku Místku a jinde. Fotografie se všem
líbily, v redakci si toho všimli a
tak mi začali zadávat fotografování nepřímé inzerce pro časopis a taky módní
stránky. A tak jsem tedy popré fotografovala zadanou špendlenou módu s
profesionálními manekýnkami Natálií Kšajtovou a Danou Vašátkovou.
Určitou produkci –
neboli kontakty na modelky, zorganizování termínu fotografování i místa mi
zajistila redakce časopisu. Dodatečně to oceňuji, neboť později jsem si vše
okolo fotografování módy musela zajišťovat sama.
Domluvené dopoledne
jsme čekali všichni na modelky celou věčnost. Měly spoždění víc než dvě
hodiny. Natálie navíc přijela i s kočárkem se svým ročním synkem Jozífkem. Od prvního momentu mi fascinovala. Vyzařovala
z ní kreativita každým pohledem, jejím úsměvem,zaujatostí,profesionalitou.
Než jsem se nadála, aranžérky na ní našpendlili metráž vzorované
látky a šly jsme spolu fotografovat..
06
Při čekání jsem prozkoumala okolní dvory a
našla několik lokací. Vlítli jsme tam s Natálií a Danou a začaly fotit.
Ze svého datového protokolu
konstatuji. Bylo jaro 1975……
V té době jsem absolvovala talentové a
přijímací zkoušky na FAMU a zrovno jsem
obdržela oznámení o přijetí ke studiu.Dalším důležitým předpokladem pro
potřebné zázemí pro mé fotografování reklamní a módní fotografie bylo pořízení
vlastního ateliéru . Od roku 1976 jsem začala s úpravami nebytového
suterénního prostoru. Stal se pro mou práci důležitým místem jak pro mě,
přátele i pro mé další osamostatnění.
![]() |
Okno mého ateliéru,oči kresba Pavel Hartl, Mánesova 72, 1979 |
![]() |
Vstupní dveře mého ateliéru pomaloval Karel Haloun,Mánesova 72, 1977 |
Spolupráce
s Natálií a s oděvními tvůrci
Dosud při
fotografování s dívkami šlo spíše o hledání moje, o snahu najít
v nich jejich přirozennost, zbavit je napětí z fotografování, o
dialog. Vznikly tak pro mě i takzvané „ seznamovací portréty“, nebo i
celkové podoby. S dívkami jsem pracovala spíš já.
Jyoti byla další má fotografická můza, oslovila jsem jí po
několika pronásledování na Národní
třídě, kam jsme obě chodily do jazykové školy. 011
Natálie se zjevila v mém životě jako silná osobnost, výtvarnice, inovátorka a velká přítelkyně dosud. Poznala jsem jí jako modelku, která se současně zabývala šperkařinou, fantazijním oděvem, ale nejen tím. Ona sama byla fantazijní, vynalézavá, inspirativní. Díky ní jsem se velice brzo seznámila i s racionální a makrobiotickou výživou v době, kdy se podobnému stravování všichni spíše poťouchle usmívali, v restauracích se nedalo o něčem takovém ani zmínit, natož poobědvat. .
Natálie se zjevila v mém životě jako silná osobnost, výtvarnice, inovátorka a velká přítelkyně dosud. Poznala jsem jí jako modelku, která se současně zabývala šperkařinou, fantazijním oděvem, ale nejen tím. Ona sama byla fantazijní, vynalézavá, inspirativní. Díky ní jsem se velice brzo seznámila i s racionální a makrobiotickou výživou v době, kdy se podobnému stravování všichni spíše poťouchle usmívali, v restauracích se nedalo o něčem takovém ani zmínit, natož poobědvat. .
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8D_mZ_lCV5IME8XvTgufz7djtyuGbNwdPUFBTELC-uU2r_OpM6qIPaoIWFdFdLPpqcO4WnOxoJa0yvHD-D-75XhWDReTrhYB0_UMcz1ivi96NaFJGT5r9YgKaW9sX9KytMI7QZBnIxizL/s400/Natal-3_1978.jpg)
Natálie v jejích navržených i jí zpracovaných modelech z roku 1979. Všimněte si, jak jsou stále současné.
Její návrhy módních kreací byly vždy nadčasové. Zajímavé by bylo srovnat s nějakou modelkou v typických nevkusných šatech, jak se prezentovaly ve stejném roce v časopisech Žena a móda. Stačí jen zalistovat…………..
![]() |
Natálie a její šperky, 1979 |
014 Reklamní fotografie na látky, tak jak jsme je
pojaly s Natálií Kšajtovou Faitlovou. /1978/
Spolupráce při
fotografování s Natálií bylo inspirativní, ale také edukativní. Oděv,
který se měl fotografovat si sama odoplňkovala, sladila barevnost,někdy naopak
vynalézavě zvolila dominantnost barev doplňků, často se musely fotografovat
velmi nudné konfekční oděvy. Bohužel to často byly konkrétní zakázky.Přinášela
na fotografování své klobouky, boty,šátky a šálky, bižuterii, různobarevné
látky. Začala mi pomáhat upravovat a aranžovat v mém ateliéru ostatní
dívky.Málokdy však mohla fotografovat s někým ve dvojici – to byla
vyjímka. Ostatní dívky její kreativitu
brzdily.
Natálie se
bleskově vcítila do možnosti aranžmá a vše šlo velmi rychle. Byl vždy velmi
dominantní a tak jsem jí
nejčastěji fotografovala
samotnou.
017 Natálie v červeném je ale obyčejný úplet z Pletařského průmyslu, pro který jsem v roce 1976 připravoval katalog. Byla to moje první zakázka pro realizovaný katalog v roce 1977.. Na záběru je trochu vidět i jednoduše vyřešené pozadí v ateliéru, latexem natřené papírové lino zavěšené na kovovém profilu
.017a
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjan2scJwZmvsKNUV36wlAQEBOd8mIfUIL5J4vdCfBdUPPbfvf9fmQ9SC-Gb3pJfjQLpTUVjv6zIk6l-FJC5n8JoAS9shrECmGSErMq1b58tcoyxR0L-slKV6Wp8ORhllvCtNPSHNz0S2PK/s320/Untitled-7.jpg)
Touha vylepšit úroveň konfekčních oděvů zvýšeným účinem
fotogeničnosti doplňků a barev, to se stalo pro mě důležité a naučila mě to
právě oděvní výtvarníci. S těmi jsem pracovala nejraději.
Ve svém
ateliéru jsem začala shromažďovat
nejrůznější látky,šátky, klobouky,i brýle…
Žádné komentáře:
Okomentovat